Δελτίο Τύπου ΠΟΜΕΚ για το γάλα

238

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΝΩΣΕΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ

«Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ»

Αναγνωρισμένη Ομοσπονδία Καταναλωτών με απόφαση Πρωτοδικείου Αθηνών 771/31-10-2008 & εγγεγραμμένη στο Συγκεντρωτικό Μητρώο E. Κ. του ΥΠ.ΑΝ με α/α 2/03-03-09 σύμφωνα με το Ν. 2251/94 όπως ισχύει.

Στουρνάρη 17, 10683 Αθήνα, Τηλέφωνα: 211 8007041, 210 3304444, Fax: 211 8007041

URL: www.pomek.gr, e-mail: info@pomek.gr

Α.Π. 28.14-03-2014 Αθήνα

Για την τιμή και την «μακροημέρευση» του γάλακτος(;)

Η τιμή: Είναι γεγονός ότι το νωπό γάλα πωλείται στην Ελλάδα ακριβότερα από ότι στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες.

Η αιτία: Έχουμε σχεδόν το μεγαλύτερο κόστος παραγωγής αγελαδινού γάλακτος από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Επίσης έχουμε ίσως τις πιο ακριβές μεταφορές (λόγω καυσίμων και διοδίων…), καθώς και το ανάγλυφο του εδάφους που επίσης δυσκολεύει την μεταφορά. Αν σε αυτά προσθέσουμε τις συμφωνίες «κάτω από το τραπέζι» των βιομηχανιών ή/και των Σ/Μ (που δυστυχώς τα έχουμε ζήσει στο σχετικά πρόσφατο παρελθόν…), ολοκληρώνεται η εικόνα και η αιτία του πιο ακριβού γάλακτος…

Η επεξεργασία: Η ελάχιστη επεξεργασία που μπορεί να γίνει στο γάλα για να διατεθεί ασφαλές στην αγορά είναι η παστερίωση, δηλαδή η θέρμανση στους 71,5 βαθμούς για 15 δευτερόλεπτα. Με αυτή την επεξεργασία, υπό ιδανικές συνθήκες συλλογής, μεταφοράς και συντήρησης, θα μπορούσε να διατηρηθεί το νωπό γάλα ασφαλές και για περισσότερες από 5 ημέρες, μέχρι 8 – 9 ημέρες. Στις καιρικές συνθήκες της Ελλάδας όμως είναι πρακτικά απίθανο να τηρηθούν άψογα οι παραπάνω συνθήκες. Γι’ αυτό υπάρχει το γάλα υψηλής παστερίωσης που δύναται να διατηρηθεί στο ψυγείο για 20 έως 30 ημέρες. Το γάλα αυτό όμως θερμαίνεται σε πάνω από 110 βαθμούς, με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται ποιοτικά.  Όσο για το … «εφεύρημα» του νωπού γάλακτος δύο ημερών, πέντε ημερών και δέκα ημερών, δεν έχει ούτε επιστημονική, ούτε λογική τεκμηρίωση.

Ποια η διαφορά: Η διαφορά μεταξύ του γάλακτος απλής παστερίωσης και αυτού υψηλής παστερίωσης είναι στην δεύτερη περίπτωση (υψηλή παστερίωση) καταστρέφονται κάποια, λίγα, θρεπτικά συστατικά και κυρίως αλλοιώνονται τα γευστικά χαρακτηριστικά του.

Ποιο το κέρδος: Με την επέκταση του χρόνου ανάλωσης του νωπού γάλακτος από τις πέντε στις οχτώ ή δέκα ημέρες θα υπάρχει πλέον η δυνατότητα εισαγωγής νωπού γάλακτος από τις βόρειες χώρες (Γερμανία, Αυστρία, Ολλανδία, Βέλγιο κ.λπ.). Στις χώρες αυτές το κόστος παραγωγής είναι πολύ χαμηλότερο από ότι στην Ελλάδα και κατά συνέπεια θα υπάρχει η δυνατότητα να διατεθεί στην ελληνική αγορά νωπό γάλα σε τιμή χαμηλότερη από ότι σήμερα. Και σε πρώτη φάση τουλάχιστον αυτό είναι βέβαιο ότι θα συμβεί. Κατά τους υπολογισμούς των υποστηρικτών αυτής της μεταρρύθμισης η τιμή του νωπού γάλακτος θα μειωθεί έως και 10% στα ράφια των Σ/Μ.

Άλλες επιπτώσεις;: Όπως είπαμε και παραπάνω, στην πρώτη φάση αυτής της «μεταρρύθμισης» είναι βέβαιο ότι θα μειωθεί η τιμή του νωπού γάλακτος. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την περαιτέρω συμπίεση των Ελλήνων παραγωγών, με αποτέλεσμα κάποιες φάρμες να κλείσουν, που σημαίνει: αύξηση ανεργίας, μείωση εθνικού εισοδήματος, αύξηση εισαγωγών, περαιτέρω εξάρτηση της χώρας από τις εισαγωγές για ένα από τα βασικότερα είδη διατροφής. Και βέβαια επειδή ζούμε σε καθεστώς ελεύθερης αγοράς, ουδείς δύναται να βεβαιώσει ότι δεν θα επανέλθουν οι τιμές στα σημερινά, ή και ανώτερα, επίπεδα, αυξάνοντας τα ποσοστά κέρδους των εισαγωγέων ή των λιανοπωλητών, αφού θα είναι πρακτικά ανύπαρκτος ο ανταγωνισμός από την ελληνική παραγωγή. Όσο για την ανάπτυξη της  ελληνικής παραγωγής, αυτή θα πάει δεκαετίες πίσω, διότι η αγελαδοτροφία δεν είναι κάτι που στήνεται από την μία ημέρα στην άλλη. Απαιτεί και χρόνο και χρήμα. Εύκολα καταστρέφεται ένας παραγωγικός κάδος πολύ δύσκολα αναστηλώνεται…

Συμπέρασμα: Συνυπολογίζοντας όλους τους παραπάνω παράγοντες η Π.ΟΜ.Ε.Κ. «η Παρέμβαση» καταλήγει στην θέση ότι δεν υπάρχει λόγος αλλαγής του σημερινού καθεστώτος σε ότι αφορά στο νωπό γάλα. Τα όποια οφέλη για τον καταναλωτή είναι αμφισβητήσιμα, πιθανώς πρόσκαιρα και μικρά. Αντίθετα η ζημία στην ελληνική οικονομία και παραγωγή θα είναι καθοριστική.  Αυτό που είναι απαραίτητο να γίνει είναι η διαμόρφωση στρατηγικής για την μείωση του κόστους παραγωγής του γάλακτος και κοστολογικό έλεγχο ως προς την διαμόρφωση της τελικής τιμής καταναλωτή.

Αφήστε μια απάντηση

Please enter your comment!
Please enter your name here